Wednesday, April 24, 2013

Pakaian Tradisional Semua Kaum Di Malaysia

            Inilah antara pakaian tradisional semua kaum : Melayu , Cina , India , Kadazan , Iban .

Photo Taken

Tuesday, December 4, 2012

Kehidupan

Kehidupan , disini lahirlah makhluk yang bergelar manusia , dimana lahirnya manusia didunia ini untuk menjalani kehidupan . Kehidupan mempunyai pelbagai ragam , susah dan senang . Itulah dinamakan kehidupan . Namun , apabila bergelar manusia , maka haruslah menempuhi pelbagai rintangan dalam kehidupan masing . Ada kalanya susah , ada kalanya senang , tapi pabila dinamakan kehidupan , itulah yang harus dihadapi . Pelbagai perasaan , sedih , gembira , risau , geram , marah dan lain-lain , menjadi perkara biasa kepada manusia . Jika manusia tiada perasaan , maka bukanlah bergelar manusia . Fitrah manusia yang lahir kedunia tanpa dosa , apabila lahirnya ke dunia , ibu bapa yang akan mencorak kita kearah kebaikan ataupun kearah kegelapan . Manusia akan melalui perjalanan yang singkat sekitar 60-70 tahun sahaja di dunia . Namun yang penting , manusia yang memilih Islam patut menambah dan melakukan ibadah dalam rangka masa itu . Jika lambat , maka terputuslah segala fitrah dalam Islam . Rukun Islam , Rukun Iman menjadi nadi  , Al-quran dijadikan pegangan hidup , As-sunnah dijadikan ikutan . Solat 5 waktu paling penting kerana Solat perkara utama akan dihisab . Apakah yang berlaku dunia zaman sekarang , waktu yang panjang untuk menunaikan solat , apakah tidak cukup ? Itu disebabkan dunia semakin dipenghujungnya dimana manusia bukannya buta mata tetapi manusia buta agama . Marilah kita sama-sama solat 5 waktu , lambat tidak mengapa , asalkan solat jangan ditinggalkan . Hidup atas nama Islam , atau hidup atas Islam dalam IC ? Itu menjadi persoalannya . Adakah kita lupa bahawa pada masanya Islam tidak muncul , ramainya manusia diluar sana JAHILIAH ? Pabila munculnya Islam , agama sebenar-benarnya disisi ALLAH , darjat kebesaran tidak berguna kerana dalam Islam , semua kaum atau umat Islam itu adalah sama disisi ALLAH . Maka haruslah kita berbangga kerana kita ini sama disisi ALLAH sebagai hamba . Semua agama menyeru umatnya agar membuat kebaikan tetapi sebaliknya YAHUDI LAKNATULLAH. Mereka berasa merekalah umat yang sebaik-baiknya kerana ramai Rasul dan Nabi diturunkan daripada kaum mereka . Israel HaramJadah , Yahudi Laknatullah . Nabi Muhammad diturunkan dalam kalangan kaum arab . Itulah dinamakan Islam . Dengan hanya melakukan kajian keajaiban air zam-zam , ramai pengkaji bukan Islam memeluk Islam , dengan hanya mengkaji satu ayat dalam Al-quran , mereka memeluk Islam , dengan hanya mendengar ayat Al-quran dibacakan dan Azan berkumandang , mereka memeluk Islam . Itulah Islam , agama yang sebenar-benarnya  . Akhiri hidup kita dengan kalimah La Ila Ha Illallah . Tiada tuhan selain ALLAH . Kalimah ini harus kita pegang sehingga di Akhirat sana . Paderi-paderi sebelum mati , akan ada pengajar kalimah ini , kerana mereka percaya sekiranya mereka dapat mengucapkan kalimah ini , mereka akan masuk syurga . Betapa ruginya memasuki agama lain . Itulah ISLAM . Allahuakbar ! Assalamua'laikumwarahmatullahiwabarakatuhwamaghfiratuhwaridhwanuh . :)

Friday, January 6, 2012

Chemistry , Physics , Biology

The best thing is when I got my favourite class that is SCIENCE STREAM .
tapi kan , dalam masa setahun kan , aku kena tumpu betol-2 semua subjek .
sekali aku terlepas basic , mati aku tercari-cari balik apa yang tertinggal .
semua subjek kat atas tu killer kot ! aku takot , tp aku akan berusaha sedaya mungkin .

oke bye , aku suka SC-AGAMA kt SMKA Al-Irshad .

assalamualaikum :D <3 it

Diagnostic test for SCIENCE STREAM

hahaha , today 6 January , had some diagnostic test for science stream class . we all form 4 sat for this bla~bla test .
ada 40 soalan dari FIZIK , KIMIA , BIO .

10 soalan FIZIK - salah 2 .

10 soalan KIMIA - salah 3

jeng-2 ,

baru basic BIO dari form 3 ,

20 soalan BIO- salah 13 .

nmpk sgd dh ! lemah bio , adeehhh .

okay , assalamualaikum

Thursday, January 5, 2012

Seize The Day

Seize The Day or die regretting  a long time you lose , its empty and cold without you here , to many people will ache over .

This song carried a lot of meaning for my condition right now ,
yes , I seize you , but you seize him , I am now punishing myself of what I've done .
I always dream that I will change my behavior into the good deed , but ,
that was dreaming ! not so fast to change my behavior , but I changed a lot due with YOU .
and now , I want back to my history that I will be more good behavior than my life in standard form ,
miracle of al-quran teach us how to be in SIROTOLMUSTAQIM , so , I will manage myself to be there .

assalamualaikum ,

Friday, August 26, 2011

Ramadhan

aisyoo , sekejap aje dh nk dkat abes puasa . sdeyh arr . hmm
kejap je kn puasa ni ?
tp kn , best ow puasa . x ltey , 
satu je x best . slalu sgt hujan . hujan lebat .
hujan tu rahmat lea . hmmm
dh dkat abes , dh sebulan dh puasa tnpa abg . :(
dh dkat stahun x raya ngn abg . mesti sedih kn ?
sabar le . ada hikmah semua ni .
harap tahun depan jmpa lagi yea ramadhan .

AHLAN WASAHLAN AIDIL FITRI .


ILALLIQOQ RAMADHAN > :)


SELAMAT HARI RAYA
MAAF ZAHIR dan BATIN

Wednesday, August 10, 2011

happy a day . :)

what going on here ? happy with your lifestyle ?

hopefully you all happy yea !

this statement shows that person need to be cool when having some problem with someone .

just peace be in mind . not have to make sour face * to that problem one . 

it help you to keep in mind that ISLAM always command to people that

we have to kill or fight with our badly or evil behaviour (nafsu) . 

Nafsu will kill ourself through the what have you done . 

when you have done badly to someone . try to get forgiveness from that person . 

when someone done something badly to you . try to forget that things and try to forgive 

that person . Prophet Muhammad S.A.W always forgave his ummat . 

so , peace be in mind that you have to appear like you have nothing bad 

in your mind in front of your friends .


HAPPY ALL DAYS yea . 

Muhammad Atif Bin Ibni Hajat .
done.

Saturday, August 6, 2011

happy besday my brother :)

7 August . My brother *abg* . aku x pnah nk trucap kt mulut aku na wish 
kt sapa-sapa slama ni . maybe kt kwn-kwn aku je aku ucap . 
tp aku x pnah nk ucap hepy besday kt abg aku . 
and time aku nk wish . abg aku stahun dah tnggalkn kami smua . 
what I know is , abg slalu buad mcm-mcm kt aku . aku ni , x da pa 
yg bgus yg aku buad untuk dia . mnyusahkn dia slalu . aku ni terokk ! 
apapa pun , abg dh tnggalkn kami stahun . lau ada lagi , umur abg dh 22 . 
tnggal tahun dpan jea , jd ckgu . :)
Happy birthday . not exactly . dh x da mkna lau wish pown . 
aku x ley bersama abg dh ! nothing left ! oke . 


al-fatihah . 


Muhammad Sharfuddin Bin Ibni Hajat . 


7 August 1989 - 18 July 2010 . 


TETAP DALAM INGATAN
HATI .

Saturday, July 30, 2011

3 months 9 movies

1-Hop
2-Pirates Carribean
3-Kung Fu Panda
4-Karak
5-KL Gangster
6-Super 8
7-Green Lantern
8-Transformer 3
9-Captain America

and will be more coming soon . :)

Tuesday, July 26, 2011

abang a.k.a muhammad sharfuddin

assalamua'laikum . dh stahun taw masuk ni . 18 July pown dh lama lepas .

ampa pun tawu un ni sal sape . my beloved brother ! dh stahun pemergian abg .

masih x terasa , bagaikan abg masih ada dekat IPDA abg . sekejap je msa

berlalu . ni dh stahun . PMR pun just around 2 months or 1 month to go .

tnggu minggu dpan , dh puasa . tahun ni , kali ke-2 dh x berbuka sama2 ngn abg .

kalau raya nanti , baju dh x ley beli saiz , warna yg sama dh . baju raya . rindu sgt2 !

tahun ni jgak tahun paling berat bg adk .  PMR la plak . tidak lau ada abg , semangat tu

ada untuk study sbb abg slalu tgur adk . tp , skrg abg x da lagi , adk sunyi ar x da abg .

x kn ada pengganti abg . x kn pnah cari pengganti abg . abg sgalanya dlm kuarga kita !

cpat sgt , masa skrg , pejam celik pejam celik dh sminggu . x pe la abg .

kami smua sentiasa berdoa untuk abg . kami smua syg abg . al-fatihah saja yg mampu kami hulurkan

beserta doa .

ikhlas : muhammad atif = adk abg yg jahat !

Sunday, July 17, 2011

Onitsuka Tiger - Tokyo

wahh , lastly :

I can get my whole dream ever .
onitsuka tiger ~
but it is not original haa .
it is so beautiful to get this shoes off .
Next time , I want to get this onitsuka tiger collection .
starting with this TOKYO , next , MEXICO 66 and the others .
so , it is my dream and I love that my dream came true . :)